zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na marzec

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na marzec

TEMATY KOMPLEKSOWE:

1.ZDROWY JAK RYBA

2.ŚWIAT SIĘ ZMIENIA

3.WIOSNO, GDZIE JESTEŚ?

4.WIELKANOCNY CZAS

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY:

systematyczność w zakresie czynności higienicznych

dbałość o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania

rozpoznawanie i nazywanie swoich potrzeb związanych z odpoczynkiem, ruchem, głodem, pragnieniem

systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu

dbanie o sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności

przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo,

utrwalenie prawidłowego chwytu przy posługiwaniu się: sztućcami, narzędziami pisarskimi

wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową

szybkie i sprawne przebieranie się, przestrzeganie właściwej kolejności wykonywanych czynności

odgrywanie ról w zabawach parateatralnych, posługiwanie się mową, gestem, ruchem oraz rekwizytami

OBSZAR EMOCJONALNY:

poznawanie siebie, dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby

radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami, okazywanie ich w akceptowany sposób

zwracanie się o pomoc w sytuacjach trudnych emocjonalnie

przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi

pozytywny stosunek do zdarzeń i sytuacji, rozumienie, że różnimy się od siebie zdolnościami i talentami

dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej

przejawianie życzliwości i troski wobec zwierząt i roślin

OBSZAR SPOŁECZNY:

samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących własnej osoby, uczenie się na własnych błędach, ponoszenie odpowiedzialności za własne działania, określanie granic w sferze fizycznej i emocjonalnej

ograniczone zaufanie w stosunku do osób obcych

podawanie informacji na swój temat w trudnych sytuacjach, zdarzeniach losowych

OBSZAR POZNAWCZY:

formułowanie wypowiedzi, przestrzeganie konsekwencji i zgodności czasu

próby czytania prostych wyrazów z poznanych liter

porządkowanie elementów historyjki obrazkowej zgodnie z ciągiem przyczynowo-skutkowym

tworzenie i odczytywanie szyfrów według przyjętego kodu przyporządkowującego litery i cyfry do znaków

przekładanie regularności z jednej reprezentacji na drugą

prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności

ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania

porządkowanie zbiorów przedmiotów według wzrastającej i malejącej liczebności w dostępnym zakresie

stosowanie cyfr od „0” do „9”, dostrzeganie znaczenia cyfr i numeracji cyfrowej

dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych

rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych

doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych,

doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy

dostrzeganie następstwa: pór roku, dni tygodnia, pór dnia, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu

utrwalanie i wzbogacanie słownictwa służącego do opisywania warunków pogodowych

zwracanie uwagi na wpływ obserwowanych zjawisk na odczucia, np. temperatura poniżej zera – jest nam zimno

doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie

MASZERUJE WIOSNA – piosenka

Tam daleko gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki.

Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat, gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat.

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony
A z nich każdy jest zielony.

Maszeruje wiosna………….

Wiosno, wiosno
Nie zapomnij o nas
Każda trawka chce
Być już zielona.
Gdybyś zapomniała inną
Drogą poszła
Zima by została mroźna.

Maszeruje wiosna………..

 

O ZDROWIE DBAJ” – piosenka

1. Sport to zdrowie, czy wy wiecie?

Chcę wygrywać wszystkie mecze.

Jem owoce i jarzyny,

są w nich same witaminy!

Bo sportowy we mnie duch,

zdrowie muszę mieć za dwóch! 2x

2. Co dzień biegam, spaceruję,

rano się gimnastykuję,

mknę na nartach w zimie z tatą,

pływam w morzu, gdy jest lato.

Bo sportowy we mnie duch,

zdrowie muszę mieć za dwóch! 2x

 3. Dbam o zęby, ręce myję,

i szoruję gąbką szyję.

Każdy brudas niech się dowie,

że higiena to też zdrowie.

A sportowy we mnie duch,

jem i ćwiczę więc za dwóch! 2x

 

MARZEC – wiersz

W marcu przyszła wiosna,

Jak zwykle, co roku.

Nagle kolorowo zrobiło się wokół.

 

Zniknęły gdzieś zaspy,

Stopniał lód na rzekach,

Zbudziły się misie

I pszczółki w pasiekach.

 

Każdy się uśmiecha,

Każdy jest radosny.

I tylko bałwanek

Nie cieszy się z wiosny.