zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na marzec
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na marzec
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1.ZDROWY JAK RYBA
2.ŚWIAT SIĘ ZMIENIA
3.WIOSNO, GDZIE JESTEŚ?
4.WIELKANOCNY CZAS
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY:
•systematyczność w zakresie czynności higienicznych
•dbałość o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
•rozpoznawanie i nazywanie swoich potrzeb związanych z odpoczynkiem, ruchem, głodem, pragnieniem
•systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
• dbanie o sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności
•przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo,
•utrwalenie prawidłowego chwytu przy posługiwaniu się: sztućcami, narzędziami pisarskimi
•wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową
•szybkie i sprawne przebieranie się, przestrzeganie właściwej kolejności wykonywanych czynności
• odgrywanie ról w zabawach parateatralnych, posługiwanie się mową, gestem, ruchem oraz rekwizytami
OBSZAR EMOCJONALNY:
• poznawanie siebie, dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
• radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami, okazywanie ich w akceptowany sposób
• zwracanie się o pomoc w sytuacjach trudnych emocjonalnie
• przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
• pozytywny stosunek do zdarzeń i sytuacji, rozumienie, że różnimy się od siebie zdolnościami i talentami
• dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
• przejawianie życzliwości i troski wobec zwierząt i roślin
OBSZAR SPOŁECZNY:
•samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących własnej osoby, uczenie się na własnych błędach, ponoszenie odpowiedzialności za własne działania, określanie granic w sferze fizycznej i emocjonalnej
•ograniczone zaufanie w stosunku do osób obcych
•podawanie informacji na swój temat w trudnych sytuacjach, zdarzeniach losowych
OBSZAR POZNAWCZY:
•formułowanie wypowiedzi, przestrzeganie konsekwencji i zgodności czasu
•próby czytania prostych wyrazów z poznanych liter
•porządkowanie elementów historyjki obrazkowej zgodnie z ciągiem przyczynowo-skutkowym
•tworzenie i odczytywanie szyfrów według przyjętego kodu przyporządkowującego litery i cyfry do znaków
•przekładanie regularności z jednej reprezentacji na drugą
•prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
• ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
• porządkowanie zbiorów przedmiotów według wzrastającej i malejącej liczebności w dostępnym zakresie
• stosowanie cyfr od „0” do „9”, dostrzeganie znaczenia cyfr i numeracji cyfrowej
•dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych
•rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych
•doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych,
•doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy
•dostrzeganie następstwa: pór roku, dni tygodnia, pór dnia, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu
•utrwalanie i wzbogacanie słownictwa służącego do opisywania warunków pogodowych
•zwracanie uwagi na wpływ obserwowanych zjawisk na odczucia, np. temperatura poniżej zera – jest nam zimno
•doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie
MASZERUJE WIOSNA – piosenka
Tam daleko gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki.
Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat, gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat.
Nosi wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony
A z nich każdy jest zielony.
Maszeruje wiosna………….
Wiosno, wiosno
Nie zapomnij o nas
Każda trawka chce
Być już zielona.
Gdybyś zapomniała inną
Drogą poszła
Zima by została mroźna.
Maszeruje wiosna………..
„O ZDROWIE DBAJ” – piosenka
1. Sport to zdrowie, czy wy wiecie?
Chcę wygrywać wszystkie mecze.
Jem owoce i jarzyny,
są w nich same witaminy!
Bo sportowy we mnie duch,
zdrowie muszę mieć za dwóch! 2x
2. Co dzień biegam, spaceruję,
rano się gimnastykuję,
mknę na nartach w zimie z tatą,
pływam w morzu, gdy jest lato.
Bo sportowy we mnie duch,
zdrowie muszę mieć za dwóch! 2x
3. Dbam o zęby, ręce myję,
i szoruję gąbką szyję.
Każdy brudas niech się dowie,
że higiena to też zdrowie.
A sportowy we mnie duch,
jem i ćwiczę więc za dwóch! 2x
MARZEC – wiersz
W marcu przyszła wiosna,
Jak zwykle, co roku.
Nagle kolorowo zrobiło się wokół.
Zniknęły gdzieś zaspy,
Stopniał lód na rzekach,
Zbudziły się misie
I pszczółki w pasiekach.
Każdy się uśmiecha,
Każdy jest radosny.
I tylko bałwanek
Nie cieszy się z wiosny.