Procedura "Niebieskiej karty"

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SYTUACJI KRZYWDZENIA DZIECKA

( w przypadku podejrzenia o fizyczne znęcanie się

rodzica/opiekuna prawnego nad dzieckiem )

Podstawa Prawna:

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011r., w sprawie procedury „ Niebieskie Karty”, które nakłada konkretne zadania także na instytucje systemu oświaty.

 

1. Wnikliwa obserwacja dziecka : jego wyglądu, zachowania. Analiza psychologiczna wytworów działalności dziecka ( rysunku np. „ Moja rodzina” ) i zainicjowanej rozmowy z dzieckiem nt. relacji w rodzinie, jej zwyczajów, obowiązków poszczególnych członków rodziny, sposobów komunikacji itp. W tej czynności uczestniczą nauczyciele dziecka i psycholog przedszkolny lub z poradni.

Co powinien zrobić nauczyciel w przedszkolu w sytuacji podejrzenia zaniedbania dziecka przez rodziców?

  • Zebrać informacje o dziecku m. in. od innych nauczycieli, samego dziecka i rodziców.
  • Zebrać materiały związane z sytuacją dziecka np. dokumentacja z rozmów z dzieckiem, opisy zachowań i wyglądu dziecka.
  • Zabezpieczyć dowody ( ocena ich wiarygodności nie należy do zadań nauczyciela ) – jeżeli takie są.

 2. Przekazanie spostrzeżeń personelu przedszkola nt. podejrzenia o stosowanie przemocy domowej wobec dziecka dyrektorowi przedszkola. Ustalenie dalszego postępowania wobec ofiary przemocy i jej sprawców.

Co powinien zrobić nauczyciel w przedszkolu ?

 

  • Współpracować z dyrektorem przedszkola w celu podjęcia interwencji.
  • Poinformować dyrektora przedszkola o zaistniałej sytuacji.
  • Przygotować wniosek ( pismo ) do Ośrodka Pomocy Społecznej lub Policji – wniosek taki podpisuje dyrektor placówki.
  • Nauczyciel informuje rodziców o podjętych działaniach na rzecz dziecka  ( w tej sytuacji należy rozważyć , czy rzeczywiście powiadomienie  rodziców nie spowoduje zacierania śladów i tzw. „ prania mózgu” dziecku, aby nic nie można było udowodnić).
  • Opracować plan pomocy dziecku.
  • Przez cały czas trwania interwencji należy pamiętać o potrzebach dziecka.

3. Rozmowa dyrektora z rodzicami na temat podejrzeń o stosowaniu znęcania się fizycznego rodzica/ów nad dzieckiem. Uświadomienie potrzeb rozwojowych dziecka  (akceptacji, miłości, poszanowania godności itp. ) i konsekwencji w dalszym życiu dziecka w sytuacji braku ich zaspokojenia lub przeciwstawiania się im. Wskazanie regulacji prawnych dotyczących powinności rodziców wobec dziecka i zasad postepowania przedszkola w sytuacji gdy nie nastąpi zmiana w złym traktowaniu dziecka przez rodzica/ów. W rozmowie powinien uczestniczyć psycholog przedszkola lub z poradni.

4. Powiadomienie jednostki organizacyjnej pomocy społecznej lub policji o konieczności podjęcia interwencji w rodzinie, w której stosowana jest przemoc fizyczna wobec dziecka w oparciu o procedurę „ Niebieska Karta” ( gdy dotychczas podjęte działania w przedszkolu nie odniosły skutku ).

5. Powiadomienie sądu opiekuńczego o nadużywaniu władzy rodzicielskiej w stosunku do dziecka ( jw. ).

6. Złożenie doniesienia do prokuratury w sytuacji rażącego nadużycia władzy rodzicielskiej.

7. Objęcie pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu rodziny i dziecka będącego ofiarą przemocy fizycznej w rodzinie:

  • Rozpoznanie przez nauczyciela objawów krzywdzenia dziecka.
  • Nauczyciel niezwłocznie powiadamia dyrektora o konieczności udzielenia dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  • Dyrektor lub koordynator powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej, który:

a) dokonuje weryfikacji danych dostępnymi sposobami, np. wywiad terapeutyczny, badania psychologiczne, rozmowa z opiekunami prawnymi, wywiad w rodzinie, analiza wytworów dziecka, badanie medyczne – nawiązanie kontaktu z lekarzem itp.;

b) w uzasadnionym przypadku ( po potwierdzeniu się danych ) zakłada Kartę Indywidualnych Potrzeb Dziecka, w której ustala formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz opracowuje Plan Działań Wspierających;

c) wspiera dziecko i jego rodzinę w czasie działań pomocowych;

d) dokonuje okresowej wyspecjalizowanej oceny udzielanej pomocy.

8. Dyrektor ostatecznie ustala formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin.

9. Dyrektor zawiadamia na piśmie rodziców lub opiekunów prawnych o ustaleniach dotyczących pomocy.

10. Dyrektor powiadamia sąd rodzinny, prokuraturę rejonową lub policję o sytuacji dziecka.

11. Dyrektor monitoruje prawidłowość i skuteczność oddziaływań pomocowych.

12. Wskazanie możliwości wsparcia rodziny w prawidłowym wychowaniu dziecka przez instytucje realizujące działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie.